Op Koningsdag lopen wij het koningspad. Caminito del Rey

27 april 2023 - Mijas, Spanje

Nu gaat het hard…ook wel weer lekker dat we zometeen in Mijas Playa aan zee niet echt meer uit de koffer leven, het ging prima en we waren met een dag gewend aan het reisritme. Maar….ook wel eens lekker om geen agenda te hebben, geen tijd voor t ontbijt, geen uitchecken om 11 uur of zo.
Eerst vandaag. We genieten nog even van het luxeverblijf in ronda. Eerst ontbijt buffet met uitzicht. Lekker buiten op t dakterras. Daarna gaan we nog eenmaal naar de brug en lopen we nog langs de uitzichtplateaus. We moeten uiterlijk om 12 uur vertrekken richting de kloof. Dit is een uurtje rijden. En dat klopt.
Rond 13 uur zijn we op de parkeerplaats, even wat eten en dan lopen we naar de ingang. Dit is vanaf de hoogste p plek 1.5 kilometer, meestal gelijkmatig en soms iets stijgend.

Om 14.15 uur gaan we de kloof in. Met een gids. En gewapend met een audio set met oortjes en een helm. We hadden liever zonder gids gelopen, maar dit was in februari nog de enige mogelijkheid om de kloof te bezoeken. Wat prachtig en helemaal niet eng. Halverwege gooien we de oortjes uit de oren, en lopen we rustig in de achterhoede. De gids stop zo vaak dat we haar praatje ook prima gewoon kunnen horen. Het oude pad is aangelegd om materialen te vervoeren naar bouw werken in de kloof. Dit pad was slecht en gevaarlijk. toen hebben ze de kloof gesloten. Maar het bleef waaghalzen aantrekken, er zijn in totaal 5 mensen overleden tijdens de  wandeling. De kloof is 15 jaar dichtgeweest. in 2013 begonnen ze met een heel nieuw pad dat in 2015 klaar was.  De kloof. De hangbrug vond ik wel wat eng, omdat er een pittig windje staat en het ding wiebelt, maar ook dit was eenvoudig, de hangbruggen bij de wandeling nabij Granada bleken enger te zijn. Wel een hele leuke tocht.
Om 16 uur zijn we de kloof uit, maar dan moet je nog wel een stukje lopen naar de pendelbus. Uiteindelijk zitten we om 17.15 uur (met een pitstop tussendoor om te plassen) in de bus terug naar de p plaats, je loopt de kloof van noord naar zuid en wordt dan weer teruggebracht.
Om 19 uur zijn we op bestemming aan  zee. Maar wat een crime om er te komen, t ligt aan de snelweg a 7, en we kunnen telkens de afrit niet vinden. Het blijkt een inrit te zijn als van een normale weg die nu aan een snelweg ligt….whahhhhhhh, de receptie vertelt ons dat de weg vroeger een simpele straat was, toen hebben ze de weg verbreed en een doorgaande snelweg van gemaakt, maar alles wat eraan lag….in en uitritten bleef bestaan, veeeeeeeel gevaarlijker dan het koningspad hahahahah. Het appartement is prachtig ruim. We gaan ff boodschapjes doen bij de Lidl tegenover. En eten spaghetti op ons balkon. Nog even struggels met de verduistering van de slaapkamer, die blijkt stuk te zijn, dus mijn eerste taak morgen is naar de receptie om dit te laten fixen. 😬 dat is jammer…maar desnoods regelen ze een flink aantal vuilniszakken, toch meiden?…...die werken bij stacaravans ook altijd prima voor ons 👍